Pureza Expertisecentrum
biedt de volgende trainingen en cursussen aan:
Deze driedaagse training is gericht op een kennismaking met diverse facetten rondom familie-eer geweld die bijdragen aan het signaleren van eergerelateerd geweld.
Tijdens de training komen de volgende onderdelen aan bod:
- verkenning van de persoonlijke- en professionele visie rondom dit thema
- kennis maken met de culturele aspecten die een rol spelen bij familie-eer
- vergroting van inzicht in de groepsdynamiek bij gemeenschappen waar familie-eer een rol speelt
- zicht op de fasering van familie-eer en dreiging naar geweld
- verschijningsvormen van en gedragingen passend bij familie-eer.
- verkenning sociale kaart
- werken met instrumenten passend bij de signaleringsfase
- werken met de wij-cirkels, dader/slachtoffer cirkels en veiligheidscirkels
- basisvaardigheden voor het invullen van de checklist eergerelateerd geweld van het LEC
- gesprekstechnische vaardigheden en tips
- de sociale kaart van organisaties gespecialiseerd in eergerelateerd geweld
- casusbesprekingen en veiligheidsplanning in bredere overlegstructuren
- stapsgewijze behandeling van een casus
De training kan ook in losse delen afgenomen worden namelijk een 1-dgse signaleringstraining en een 2-dgse voor de procesaanpak van eergerelateerd geweld.
Neem voor meer informatie contact op:
SKJ accreditatie Deel 1, signaleren van Eergerelateerd geweld: 7,1 registerpunten
SKJ accreditatie Deel 2, procesaanpak Eergerelateerd geweld: 18, 5 registerpunten
Deze training is erop gericht om inzicht te vergroten in het werken met gezinnen met een andere culturele achtergrond, zeker daar waar sprake is van complexe problematiek. De training stelt je beter in staat om verbinding te maken tussen je eigen cultuur en de cultuur van de ander. Het is een gevarieerde training van 1 dag die op een interactieve manier wordt gegeven door trainers met een ruime ervaring in het werkveld en een grote expertise op het onderwerp. Binnen de training is ruimte voor het inbrengen van eigen casuïstiek. Vanwege dit interactieve karakter kan de training alleen fysiek worden gegeven en is deze geschikt voor maximaal 12 deelnemers.
Na het volgen van deze training zijn de volgende competenties verworven:
- Verkenning van de persoonlijke en professionele visie rondom dit thema, in het bijzonder het verkennen van je eigen culturele bagage.
- Inzicht in de verschillen tussen de wij- en de ik-cultuur.
- Weten hoe je contact maakt en in verbinding blijft met mensen met een andere culturele achtergrond, ook als ze moeilijk toegankelijk zijn.
- Inzicht in de complexiteit van het opvoeden van kinderen in een andere cultuur.
- Inzicht in de gevolgen van vlucht en migratie.
- Bewustwording van het belang van traumasensitief werken.
- Inzicht in het gebruik van het verklaringsmodel.
De training kan op onze eigen locatie in Roermond worden gegeven of als in-company training bij u op locatie. De locatie moet dan wel beschikken over een mogelijkheid tot afspelen van een presentatie en videobeelden.
De training is geaccrediteerd bij het SKJ voor 9 punten (SKJ216226)
Deze workshop is erop gericht om inzicht te vergroten in het werken met gezinnen met een andere culturele achtergrond. De workshop stelt je beter in staat om verbinding te maken tussen je eigen cultuur en de cultuur van de ander.
De workshop van 1 dagdeel wordt gegeven door trainers met een ruime ervaring in het werkveld en een grote expertise op het onderwerp. Binnen de workshop is ruimte voor het inbrengen van eigen casuïstiek. Vanwege dit interactieve karakter kan de workshop alleen fysiek worden gegeven en is deze geschikt voor maximaal 12 deelnemers.
Na het volgen van deze workshop zijn de volgende competenties verworven:
- Verkenning van de persoonlijke en professionele visie rondom dit thema, in het bijzonder het verkennen van je eigen culturele bagage.
- Inzicht in de verschillen tussen de wij- en de ik-cultuur.
- Weten hoe je contact maakt en in verbinding blijft met mensen met een andere culturele achtergrond, ook als ze moeilijk toegankelijk zijn.
- Inzicht in het gebruik van het verklaringsmodel.
De workshop kan op onze eigen locatie in Roermond worden gegeven of als in-company workshop bij u op locatie. De locatie moet dan wel beschikken over een mogelijkheid tot afspelen van een presentatie en videobeelden.
De workshop is geaccrediteerd bij het SKJ voor 3,5 punten (SKJ217116)
Binnen Pureza-Expertisecentrum bieden we een Less Stress training voor het middelbaar onderwijs en een Less Stress Junior voor het basisonderwijs (leeftijd van 8 tot 13 jaar).
Less stress is een preventieve groepstraining voor kinderen en jongeren met een vluchtverleden, dat in nauwe samenwerking met de school en Pureza-expertisecentrum, vormgegeven wordt. Indien gewenst is het mogelijkheid om voorafgaand het leerkrachten team te trainen in traumasensitief lesgeven.
Less stress is een programma dat zich richt op kinderen in de lagere school en middelbare school. Het doel is het verbeteren van de mentale gezondheid en psychosociale vaardigheden van de kinderen en jongeren.
Leerlingen met een vluchtverleden hebben veel meegemaakt. Als gevolg van traumatische gebeurtenissen kunnen traumagerelateerde klachten en symptomen op verschillende ontwikkelingsgebieden ontstaan (Struik, 2010). Dit heeft gevolgen voor het welbevinden en functioneren op school. Deze leerlingen stagneren en komen niet tot leren. (Coppens, Schneijderberg & Van Kregten, 2017).
Binnen de training Less Stress wordt er trauma- en cultuur sensitief gewerkt. Leerlingen leren middels psychoeducatie en oefeningen waarin ze zich meer bewust worden van hun lichaamssignalen op drie niveaus (hoofd-hart-lijf) vaardigheden aan waardoor ze zich beter kunnen reguleren op momenten van stress. Dit heeft een positief effect op hun zelfvertrouwen en welbevinden. Sommige jongeren zullen ontdekken dat ze na de training verder willen gaan met behandeling. Ze hebben binnen de training al een stevige basis gelegd waardoor ze al meer klaar zijn voor traumabehandeling.
De training bestaat uit acht bijeenkomsten. Iedere bijeenkomst duurt anderhalf uur. De deelnemers zijn de Nederlandse taal niet machtig. Er wordt daarom gebruik gemaakt van tolken. Hierdoor zal het effect van de behandeling optimaal zijn.
Doel(en) van de groepstraining:
- Vermindering van de druk van rugzak die door de jongere gedragen wordt, waardoor ze zich steviger gevoelen
- Gevoelens en emoties worden makkelijker herkend, benoemd en geuit.
- Vergroten van het zelfvertrouwen door het vergroten van het inzicht in hun eigen vaardigheden
- De jongere kan anders met zijn stress omgaan en heeft zicht gekregen op hun eigen groeiproces.
- Psychische klachten sneller herkennen, te verminderen of te voorkomen
- ´Overlevingsgedrag´ wordt omgebogen
- Leren om te ontspannen
- De jongere leert anders kijken naar wat hij heeft meegemaakt.
- Bevorderen van een reëel en positief zelfbeeld
- Vergroten van hun veerkracht